vrijdag 9 juni 2017

Gastblog: una settimana fantastica a Ca Betania!

Of ik een verhaaltje wilde schrijven over onze week op Ca'Betania vroeg Aaltje...Certo! Er is immers genoeg leuks te vertellen over deze fantastische plek. Het is vandaag vrijdag de laatste dag van onze vakantieweek. Morgen vliegen we weer huiswaarts. Voldaan en met mooie herinneringen. Dat voldane gevoel kun je gerust letterlijk nemen, want wat hebben wij weer genoten van de heerlijke kookkunsten van Aaltje.

Op familiereis

Drie jaar geleden kwamen mijn man en ik hier voor het eerst. Het jaar erop namen we mijn ouders mee. En dit jaar wilden ook mijn broer en schoonzus met eigen ogen èn buik de gastvrijheid van Bert, Aaltje, Jolein en Bram ervaren. We vertrokken dus met zes man sterk richting Mercatello sul Metauro! Prachtig om te zien hoe de familie Steenbergen hier haar droom leeft en deze prachtige agriturismo bestiert. Elke keer als we hier komen is het enthousiasme eindeloos. Niets is te gek en we worden continu in de watten gelegd.

Samen truffels zoeken
Naast het zien en proeven van de omgeving, steken we er vaak gelijk ook nog wat van op met Bert als wandelende encyclopedie. Zoals vandaag, toen we met Bert en een lokale truffelzoeker uit het dorp mee mochten op truffeltocht. Leuke feitjes en weetjes vliegen ons om de oren. Truffels zoeken betekent ook: heel vroeg uit de veren. Een kleine uitdaging nadat we gisteravond tot laat hadden gegeten èn gedronken bij een ander lokaal restaurant hier bovenop de berg. Het mocht de pret niet drukken.

Met een truffelvangst van zo'n 30 gram keerden we vanmorgen rond half elf terug bij Aaltje. Meer dan genoeg om een heerlijke tagliatelle al tartufo te maken voor vanavond. En dat gaan we helemaal zelf doen!

Onder begeleiding van Aaltje maken we vanmiddag tijdens haar beroemde kookworkshop eerst zelf de pasta. Natuurlijk onder het genot van een hapje en drankje. Want, op een lege maag kan een mens niet werken, zullen we maar zeggen. Dat wordt leuk!

Eten en drinken in een prachtige omgeving
Terwijl ik hier zo zit te typen onder de "tettoia" met dat prachtige uitzicht over het dal, de bergen en het dorpje Mercatello, passeert de afgelopen week zich aan mij voorbij. Wat hebben we genoten samen.

Op de zaterdagavond toen we aankwamen, kletsten we uitgebreid bij met de familie Steenbergen en genoten we van een goddelijk 4-gangendiner van Aaltje. Precies zoals de italianen dit doen. Te beginnen met een heerlijke antipasti, gevolgd door een primi, een secondo en als afsluiter een dolce. We hebben gelijk in het begin van deze week al geopperd om Aaltje gewoon met ons mee naar huis te nemen. Daar staken Bert en de kinderen helaas toch een stokje voor... Begrijpelijk. Met weemoed denken wij straks dan ook terug aan de heerlijke maaltijden die Aaltje op Ca'Betania bereidt. Voor Bert en de kinderen, maar vanaf deze week ook voor lokale inwoners van het dorp nu de prachtige restaurantruimte op Ca'Betania klaar is. Che bello.

Toeristische trekpleisters
Doordat Ca Betania zo centraal ligt in de regio "le Marche" zijn de toeristische trekpleisters goed te bereiken en te combineren tijdens uitstapjes. Ideaal dus. Zo maakten we zondag met de huurauto een tour door de omgeving en de naastgelegen dorpjes. Op de terugweg kwamen we een leuke lokale markt tegen. Tijd voor de dames in ons gezelschap om even te shoppen. Maandag bezochten we Fano. Een mooie kustplaats met oude toegangspoort en dito gebouwen. Hier hebben we van een heerlijke lunch met vis genoten. Dinsdag trokken we erop uit naar het belastingvrije staatje San Marino. En woensdag hebben we Fattoria La Vialla verkend. Een lokale bioboerderij waar ze onder meer zelf wijn, olijfolie en pastasauzen maken.

's Avonds hebben we samen met Bert, Aaltje en Bram en Jolein genoten van een heerlijke BBQ op Ca'Betania. Met reuze bistecca's van de lokale slager en heerlijke salades en door Aaltje zelf gebakken brood.

Donderdag hebben we overdag de lokale markt in Urbania bezocht en de nodige bolletjes Italiaans ijs verorberd.
In de middag was het tijd om te relaxen aan het zwembad bij Ca'Betania met een heerlijke Aperol Spritz in de hand.

La dolce vita
Vandaag zit het er helaas al bijna weer op...Gelukkig hebben we veel foto's gemaakt die ons straks thuis in Nederland weer even laten voelen wat "La dolce vita" is. En dat is iets wat je bij Ca Betania zeker ervaart. De derde vakantieweek op Ca Betania om nooit te vergeten... Grazie per tutto! Ci vediamo!